"Als crisismaatregel is het niet zinnig", zegt macro-econoom Sweder
van Wijnbergen stellig. "Duitsland heeft een grote auto-industrie met
Volkswagen, Opel, Mercedes en BMW. Nederland heeft alleen Nedcar. De omzet
van autohandelaren zou stijgen, maar dat is marginaal."

Duitsland groot succes
In Duitsland is de slooppremie een groot succes. Autobezitters krijgen 2500
euro als ze hun meer dan negen jaar oude auto inruilen voor een nieuwe. De
regeling geldt tot
eind 2009
maar wordt misschien eerder stop gezet, vanwege de grote
populariteit. De Duitse regering heeft 1,5 miljard euro uitgetrokken en als
dat op is, houdt ook de regeling op.

De Bovag en de RAI willen ook zo’n regeling voor Nederland. Als een
autobezitter zijn wagen van meer dan tien jaar oud inlevert bij een garage
en daar een nieuwere koopt, krijgt die een korting op het aankoopbedrag. De
dealer- en importeurbelangenorganisaties denken aan zo’n 1500 euro per auto.

Nederlandse autosector klein
Maar terwijl de auto-industrie in Duitsland in 2006 bijna 69 miljard euro of
3% aan het bruto binnenlands product bijdroeg en aan 1,5 miljoen mensen werk
biedt, is de Nederlandse verzameling van autodealers en garagehouders
bescheiden. Zij droegen in 2007 8 miljard euro bij aan het bbp, zo’n 1,5%.
Er zijn in Nederland 166.000 banen in de personenautobranche, omgerekend
135.000 voltijdbanen; dat is ongeveer 2% van de Nederlandse werkgelegenheid.

Uit cijfers van het onderzoeksbureau EIM komt hetzelfde
beeld
naar voren. Ongeveer 3% van alle bedrijven in Nederland is actief
in de autosector, dat zijn zo’n 23.000 bedrijven. Het omzetaandeel van de
sector in de totale omzet in Nederland is ongeveer 5 %. De sector draagt
niet bij aan de export, terwijl juist die voor de Nederlandse economie van
groot belang is. De Duitse automobielsector draagt voor 20 % bij aan de
Duitse export.

Effect lekt weg
Kortom, de automobielsector is in Nederland niet heel groot. Bovendien zou
een groot deel van de toegenomen omzet weglekken naar autoproducerende
landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Korea. In zeer afgeleide vorm komt dat
uiteindelijk wel weer terug in Nederland, via de toeleveranciers, maar dan
is het effect volgens macro-econoom Michiel Vergeer van het CBS, afgezwakt.

"Het kan zelfs negatieve effecten hebben", waarschuwt Johan
Verbruggen van het Centraal Planbureau. "Mensen stellen door de crisis
de aankoop uit en geven hun auto een goede beurt. Garagebedrijven hebben
niet te klagen." Dat beaamt de RAI. "Het gaat hartstikke goed met
de werkplaatsen. Zij kunnen het werk bijna niet aan."

Milieumaatregel
De slooppremie is volgens initiators Bovag en RAI ook eigenlijk helemaal geen
crisismaatregel maar een milieumaatregel. "Wij zijn hier al twee jaar
geleden mee gekomen", zegt Harald Bresser van de RAI. "We willen
iets doen aan de vieze, oude auto's." Zij hebben hun plannen dan ook
aangeboden aan milieuminister Cramer. Maar twee jaar geleden had de politiek
er nog geen oren naar.

Nu de slooppremie een groot succes is in Duitsland, is de politiek ineens wel
enthousiast. En logisch, vindt de Bovag. "Je hebt op een slimme manier
milieuwinst én je helpt de economie." Weliswaar heeft Nederland
geen auto-industrie, toch denkt de Bovag dat de slooppremie de economie
stut. "Het is goed voor het consumentenvertrouwen. Er is genoeg geld in
Nederland en op deze manier geef je mensen een duwtje in de rug om dat geld
ook uit te geven."

Geen angst voor misbruik
Voor misbruik zijn de initiators niet bang. Om te voorkomen dat er allerlei
vieze auto's uit Polen naar Nederland komen, willen ze dat de wagen voor
inruilen bijvoorbeeld een jaar op naam van de inruiler staat. Aangezien de
regeling tijdelijk is, heeft het verzamelen van oude auto's dan geen zin
meer.

Ook mensen die vrezen voor het dalen van de waarde van hun oude wagen, stelt
de Bovag gerust. "Als je auto van negen jaar oud nog goed is, dan rijd
je er gewoon een jaartje langer in. Dan is de regeling voorbij en is de
waarde van je wagen weer hetzelfde als daarvoor."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl